Dina rättigheter som flygresenär på vägen till Kanada

Ändrat: jan 09, 2024 | Etiketter: Kanada Reserestriktioner, Flygpassagerares rättigheter

För dem som reser till och från Kanada övervakar Canadian Transportation Agency (CTA ) regler och rättigheter i samband med flygresor. Det finns en mängd information tillgänglig för att säkerställa att passagerare förstår reglerna och sina rättigheter när de reser, och den sammanfattas här för referens.

Air Passenger Rights when flying to Canada
Flygpassagerares rättigheter vid flygning till Kanada

Tydlig kommunikation

Flygbolagen har en skyldighet att kommunicera tydligt med alla passagerare och detta inkluderar att informera kunderna om policyer för inställda flyg, förseningar, sittplatser för minderåriga, förlorat eller skadat bagage och skäl för nekad ombordstigning i tillämpliga fall. De måste tydligt redogöra för passagerarnas rättigheter och beskriva hur problem kan åtgärdas. Det är också ett krav att informera resenärerna om orsakerna till eventuella flygstörningar. Flygbolagen är också skyldiga att ge passagerarna regelbundna statusuppdateringar om det uppstår förseningar, och se till att lämpliga kommunikationskanaler finns tillgängliga för personer med funktionsnedsättning.

Förseningar och inställda flyg

Om ett flyg ställs in eller försenas måste flygbolaget informera passagerarna om skälen till inställningen eller förseningen, de standarder och villkor som de kan förvänta sig i tillämpliga fall och de lägsta ersättningsnivåer som du kan kräva i tillämpliga fall. Dessutom måste flygbolaget förklara vilka möjligheter du har att vända dig mot flygbolaget och eventuella alternativ med CTA.

Det är också viktigt att flygbolaget erbjuder en ny flygning så snart det är möjligt, och om en flygning är försenad måste de ge en uppdatering var 30:e minut tills en ny avgångstid har angetts eller alternativa researrangemang har gjorts.

När orsaken till en inställd eller försenad flygning ligger inom flygbolagets kontroll och inte är relaterad till säkerhet, är kunderna berättigade till återbetalning eller ombokning av flygningen. När en flygändring, t.ex. en inställd eller försenad flygning, ligger utanför flygbolagets kontroll har passagerarna rätt till ombokning.

När ombordstigning nekas på grund av bumpning

Under vissa omständigheter finns det färre tillgängliga platser på ett flygplan än det antal passagerare som har bokat med flygbolaget och som har anlänt i tid med relevant dokumentation. Denna situation kallas "bumping" och det finns särskilda regler som gäller i denna situation. För det första måste flygbolaget först be om frivilliga som är beredda att byta flyg, och om frivilliga bekräftas ska flygbolaget förse dem med en ny resplan som visar deras nya status och uppgifter.

Om det inte går att hitta frivilliga måste flygbolaget ha ett förfarande för prioriterad ombordstigning för att välja vilka passagerare som ska "bumpas". Det kan till exempel gälla personer med funktionshinder, familjer och minderåriga utan medföljande vuxen. Dessutom bör flygbolaget inte avlägsna passagerare som redan är ombord om det inte finns säkerhets- eller hälsoskäl.

Resenärer som blir "bumpade" har rätt till en specificerad standard för kompensation och ombokning eller återbetalning, och flygbolaget bör tydligt kommunicera dessa villkor.

Förseningar på startbanan

Om en försening uppstår när flygplanets dörrar redan har stängts för start kallas detta en "tarmac delay" och flygbolagen måste tillhandahålla obligatoriska villkor under dessa omständigheter, inklusive: tillgång till tvättrum, tillräcklig värme, kylning och ventilation, lämpliga mängder mat och dryck, och de måste också underlätta sätt att göra det möjligt för passagerare att kommunicera med andra som inte är ombord på planet när det är möjligt.

Om förseningen varar 3 timmar eller mer ska flygplanet återvända till gaten för avstigning. Undantag gäller under omständigheter där detta inte är genomförbart av säkerhetsskäl, eller om det finns en möjlighet att planet kan lyfta inom 45 minuter efter förseningen på 3 timmar.

Vägran att transportera

För att säkerställa att du inte nekas transport när du anländer till gaten är det absolut nödvändigt att du har relevanta och giltiga resehandlingar, t.ex. ditt pass och giltigt resetillstånd, såsom Canada eTA eller besöksvisum. Du måste också uppträda korrekt och se till att du inte missar tidsfristerna för incheckning och ombordstigning. För att undvika ytterligare skäl till nekad resa är det dock nödvändigt för passagerare att noggrant kontrollera flygbolagets regler före flygningen och att försöka undvika förseningar när de reser till flygplatsen.

Villkor och bestämmelser för flygbiljetter

Kunder som köper flygbiljetter bör granska villkoren för sina biljetter eftersom vissa flygbolag tar ut avgifter för passagerare som vill ändra sina flygarrangemang. Kostnaderna baseras på vilken typ av biljett som köpts, tillgänglighet och pris för en ny bokning samt eventuella skatter och avgifter.

Restriktioner för resor

En bokning utgör inte ett färdmedel utan är endast en registrering av transaktionen med ett visst flygbolag. När en betalning tas emot görs en bokning och flygbolaget utfärdar biljetter som är kopplade till bokningen så att kunden kan resa.

Det är viktigt att kontrollera alla bokningsuppgifter som du har fått innan biljetterna släpps av flygbolaget, och detta gäller oavsett om du gjorde bokningen direkt med flygbolaget eller via en tredje parts webbplats för resebokning. Kontrollera att ditt namn är rättstavat och stämmer överens med ditt pass och andra handlingar samt att den information som visas är korrekt.

Skadat, försenat och förlorat bagage

Det är oundvikligt att bagage ibland skadas, försenas eller förloras av ett flygbolag. Under dessa omständigheter måste passagerare kontakta flygbolaget och skicka ett skriftligt krav inom 7 dagar när bagaget har skadats. För förlorat bagage måste en reklamation lämnas in inom 21 dagar. Om du har problem med bagaget är det därför viktigt att du tar reda på vilken tidsfrist som gäller för flygbolagets reklamationer, eftersom det kan hända att de inte tar emot reklamationen om den inte inkommer inom den angivna tidsfristen. Om bagaget visar sig vara skadat, försenat eller förlorat är ersättningen för uppkomna kostnader begränsad till cirka 2 300 USD.

Barn under 14 år: Sitter tillsammans med en förälder eller vårdnadshavare

Flygbolagen har nu en skyldighet att se till att barn under 14 år placeras nära en förälder, vårdnadshavare eller lärare. Avståndet som ett barn placeras från sin förälder eller vårdnadshavare beror på barnets ålder vid tidpunkten för resan. Barn under 5 år ska sitta i ett säte bredvid en förälder, vårdnadshavare eller handledare. Barn mellan 5 och 11 år måste sitta på samma rad som en förälder eller vårdnadshavare och de får inte vara åtskilda av mer än en rad. Barn i åldern 12-13 år får inte sitta mer än en rad från en förälder eller liknande vårdnadshavare.

Minderåriga utan medföljande vuxen

Vissa flygbolag accepterar barn mellan 5 och 11 år som är ensamma och tillhandahåller en eskort genom incheckningen och till deras ankomst till destinationsflygplatsen. Det tillkommer dock normalt en avgift, så det är viktigt att kontrollera flygbolagets villkor och avgifter innan du bokar flygresor för ensamresande barn.

När det gäller internationella resor måste flygbolagen tillhandahålla en policy för ensamresande minderåriga. De får inte tillåta barn under 5 år att resa utan förälder eller vårdnadshavare, och den person som följer med barnet måste vara minst 16 år gammal.

Transport av musikinstrument

Flygbolagen ska ha en policy för transport av musikinstrument. De måste inkludera rätt avgift i sina villkor, inklusive restriktioner för storlek, vikt och antal, samt alternativ när ett flyg bokas om.

Erbjuda tillgänglig transport

Personer med funktionsnedsättning har grundläggande rätt till tillgänglighet när de reser med ett kanadensiskt transportnät. Detta ska tydligt beskrivas i flygbolagets policy och rutiner. CTA hjälper till med eventuella frågor eller klagomål som rör flygningar från och till Kanada. CTA hjälper också till med buss-, järnvägs- och färjetransporter mellan territorier eller provinser eller mellan USA och Kanada samt järnvägsstationer och färjor och bussbolag som är belägna i Kanada.

Reklam som är allomfattande

Alla resor som annonseras i Kanada, eller som har sitt ursprung i landet, måste visa all-inclusive flygpriser i all reklammaterial. Detta måste omfatta det totala priset, inklusive alla avgifter, skatter och pålagor, en minimibeskrivning av de flygtjänster som erbjuds så att avreseort och destination visas samt ange om tjänsten är enkel resa, tur och retur eller tur och retur. Annonsören måste också ange eventuella resebegränsningar eller tillgänglighetsperioder för marknadsförda erbjudanden.

Slutsats

Denna artikel har gett en kort genomgång av passagerares rättigheter vid resor till eller från Kanada. Resenärer bör göra sig medvetna om sina rättigheter. Om en regel eller lag har brutits kan resenärer lämna in ett klagomål till CTA om ett flygbolags agerande som kränker deras rättigheter och vid behov söka upprättelse med hjälp av CTA.